Vi i Fridlevstad GoIF har idag valt att avsluta vårt samarbete med Tvings GoIF på seniorsidan.
Det är av flera olika anledningar som vi gör detta men jag tänker inte gå in på allt.

Det jag kan konstatera är att man gjorde vad man kunde för några år sen när man valde att gå in det samarbete som nu avslutas.
Det var ett beslut som togs då och som ska respekteras. Precis som det beslut vi har tagit efter den här säsongen.

På den tiden fanns det ett grymt duktigt tjejlag som var dom som egentligen bildade FTT. Detta tjejlag blev senare ett damlag som spelade oerhört fin fotboll och hade bra och engagerade ledare.

Idag finns tyvärr inte detta lag kvar och kvar är bara ett herrlaget på seniorsidan.

Jag vill passa på att tacka Tvings GoIF för dom senaste årens samarbete.

Vi har tappat intresse från publik och sponsorer och då framförallt från bygden. Byborna vet knappt när och var det är match längre.

Ska det vara så?

Det är ett problem som vi måste komma tillrätta med. Vi måste bli bättre på att synas och höras men vi måste ha förutsättningarna för det.
Hur får vi förutsättningarna för det och hur kommer vi till rätta med problemet?

Svaret är: Ideell verksamhet. Vi behöver få in fler krafter i föreningen och aktivera mer folk.

Ju fler vi är desto mindre behöver varje person göra. Enkel matematik.

Fundera på om det är något du kan hjälpa till med i föreningen?
Du kanske kan hjälpa till 1-2 timmar i veckan?

Vi har idag pingis och gymnastik som aktiverar ungdomar vilket är oerhört glädjande. Tyvärr har vi inga ungdomar från Fridlevstad på fotbollssidan.

Men vindarna i byn håller på att vända. Fler barnfamiljer flyttar hit. Nu är det vår tur att hjälpa till och hissa seglen. Vi kommer tex att sikta på att starta upp en fotbollsgrupp för barn födda -11 i vinter med inomhusträning i Fridlevsgården.
Vi ska inte glömma Föreningarnas Hus som är på väg. Vi kommer att vara med och stötta detta projekt samt vara involverade i arbetet. Vi kommer även ha ett nära samarbete med Föreningarnas Hus för byns bästa.
Vi är i samma lilla by, vi måste samarbeta.

Nu är jag inne på mitt 3:e år som ordförande i Fridlevstad GoIF och jag har en styrelse och ett antal ideella ledare som är helt fantastiska och som lägger ner ett oerhört jobb i denna föreningen. Utan er vore den här föreningen ingenting.

Detta ska vi spinna vidare på under 2016. Vi har stora planer för föreningen och för alla delar av föreningen.
Vi vill även gynna vårt lokala näringsliv. Det funkar inte längre att bara ”tigga/jaga” sponsorpengar. Vi som förening måste kunna ge något tillbaka.
Det ska vi göra, det lovar jag. Det har ni mitt ord på.

Jag vill avsluta med följande meningar.

Jag brinner för två sporter, Fotboll och Hockey.
Jag brinner för två platser, Fridlevstad och Karlskrona

Jag älskar att det går bra för Karlskrona HK i hockeyn och för FK Karlskrona i fotbollen.

Men mest av allt älskar jag Fridlevstad GoIF och byn Fridlevstad.

Det är den här byn som jag har vuxit upp i.
Det är den här byn som jag har flyttat ifrån.
Det är den här byn som jag har flyttat tillbaks till.
Det är den här byn som jag kommer stanna ett bra tag framöver i
.
Den här byn måste leva. Den här byn måste resa sig ur askan och ta striden.

Det börjar med människorna i byn. Det är vi som bor här som måste ta tag i det.
Vill ni att byn ska fortsätta leva?
Vill ni att byn ska vara ett bra ställe för era barn att växa upp på?
Vill ni att byn ska fortsätta växa?
Vad händer med byn om Fridlevstad GoIF försvinner?

Vi i Fridlevstad GoIF kommer att göra vad vi kan för att se till att den här byn hålls levande men vi är beroende av byns befolkning för att göra det.

Tillsammans gör vi det möjligt.

Mats Blomgren
Stolt Ordförande Fridlevstad GoIF – En förening att se upp till i alla lägen